Harmonogram działań i ich realizacja.
Klasa i nr zespołu. |
Zadanie szczegółowe |
Sposób
realizacji |
Forma prezentacji |
Osiągnięcia
uczniów |
Uwagi |
Klasa
IV A |
|||||
Zespół I kl. IV A |
Zebranie informacji na temat dzieciństwa i lat nauki Janusza Korczaka w okresie jego życia 1878 – 1897. |
Analiza zebranych wiadomości. Odczytanie i dyskusja na temat zebranych wiadomości przez osoby z zespołu na forum klasy. |
Informacje zapisane na papierze A 4 lub na płycie CD. (+zdjęcia). |
Uczeń wie(zna): - Gdzie i kiedy urodził się J. Korczak. - Jakie szkoły ukończył. - nazwę instytucji gdzie pracował Uczeń potrafi: - Omówić na czym polegała praca społeczna J. Korczaka w czytelniach Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności oraz wśród biedoty i lumpenproletariatu warszawskiego. |
Nauczyciel bibliotekarz: - Udziela informacji i zbiera raporty z przeprowadzonych działań. -Organizuje zebrania co dwa tyg.. - wybiera liderów , sekretarzy i korespondentów. - Przeprowadza ewaluację w trakcie i po projekcie. Uczniowie wspomagani przez wychowawców realizują zadania. Biuletyn lub e –obok wykonuje n -l bibliotekarz wraz z uczniami. |
Zespół II kl. IV A |
Pomoc w nauce uczniowi mającemu problemy w nauce. Wszelkie udzielanie pomocy na zasadzie wolontariatu. |
Odszukanie osoby w szkole wymagającej pomocy w nauce i pomaganie jej przez trzy miesiące. |
Sprawozdanie z udzielonej pomocy na płycie CD do e-booka lub na papierze A 4. Wykona-nie plakatu (zdjęcia lub rysunki z krótkimi opisami). |
Uczeń wie(umie): - co to jest pomoc bezinteresowna. Uczeń potrafi: - dostrzec osobę wymagającą pomocy. - Udzielić pomocy nie oczekując na korzyść. |
Jak wyżej. |
Zespół I i II kl. IV A |
Realizacja wartości wychowawczych: Przestrzega-nie prawidłowe-go słownictwa na co dzień przez okres 3 miesięcy. |
Specjalna komisja złożona z wybranych uczniów zespołu I i II tzw. „Sąd koleżeński” wysłuchuje zeznań i zapisuje ucznia, który użył brzydkiego słowa i przekazuje dla „sędziego” również wybranego ucznia z zespołu z opisem co złego zrobił. |
Wykonanie plakatu (rysunki z krótkimi opisami). Opis pracy na papierze A4 lub płycie CD. |
Uczeń wie(zna): - Że, używanie brzydkich słów odbiera mu godność osobistą, izoluje go od grupy. - Że robi krzywdę drugiej osobie i sobie. - że jest to język nie literacki. Uczeń potrafi: -Utrzymać samodyscyplinę wewnętrzną. - Odróżnić właściwe słownictwo od niewłaściwego. |
Jak wyżej. |
Klasa IV B |
|||||
Zespół I kl. IV B |
Zebranie informacji na temat życia i pracy oraz twórczości literackiej Janusza Korczaka w okresie jego życia 1898 – 1913. |
Analiza zebranych wiadomości. Odczytanie i dyskusja na temat zebranych wiadomości przez osoby z zespołu na forum klasy. |
Informacje zapisane na papierze A4 lub na płycie CD. (+zdjęcia). |
Uczeń wie(zna): - Że, J. Korczak był aresztowany za aktywna postępową działalność w czytelniach Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności. - Tytuły książek napisanych przez J. Korczaka „Dzieci ulicy”, „Dziecko salonu”, „Józki, Jaśki i Franki” i inne. - Że, pracował jako pediatra w szpitalu oraz społecznie wśród biedoty warszawskiej. - Że brał udział w budowie nowego domu dla sierot przy ul. Krochmalnej w W-wie, gdzie potem pracował, aż do śmierci. Uczeń potrafi: - Omówić na czym polegała praca J. Korczaka wśród biedoty warszawskiej. - Na czym polega ofiarowywanie siebie innym. |
Jak wyżej. |
Zespół II kl. IV B |
Pomoc materialna dziecku niepełnosprawnemu z naszej szkoły |
Wykonanie prac plastycznych np. : kwiaty z bibuły, palmy lub inne. Sprzedaż rodzicom na zebraniach. |
Sprawo-zdanie z pracy na płycie CD do e-booka lub na papierze A4 oraz wykona-nie gazetki ze swoimi pracami z krótkimi opisami. |
Uczeń wie(zna): - Sposoby pomagania innym. - Że należy pomagać osobom pokrzywdzonym przez los. - Że, każda praca przynosi korzyści materialne lub duchowe. Uczeń potrafi: - Odróżnić osoby pokrzywdzone od nie pokrzywdzonych. - Omówić korzyści duchowe z wykonywanej pracy. |
Jak wyżej. |
Zespół I i II kl. IV B |
Realizacja wartości wychowawczych: Spełnianie dobrych, przysług względem innych przez zespół. |
Opis dobrych przysług składają w specjalnej skrzynce.
|
Sprawozdanie z pracy na płycie CD do e-booka lub na papierze A4 oraz wykonanie plakatu lub gazetki z rysunkami i krótkie opisy dobrych przysług. |
Uczeń wie(zna): - Co to jest uczynność, przysługa bezinteresowna w/m ludzi. - Co znaczy słowo życzliwość. - Sposoby uczynności. Uczeń potrafi: - Być uczynnym, życzliwym. |
Jak wyżej. |
Klasa V A |
|||||
Zespół I kl. V A |
Zebranie informacji na temat życia i pracy oraz twórczości literackiej Janusza Korczaka w okresie jego życia 1914 – 1920. |
Analiza zebranych wiadomości. Odczytanie i dyskusja na temat zebranych wiadomości przez osoby z zespołu na forum klasy. |
Informacje zapisane na papierze A4 lub na płycie CD. (+zdjęcia). |
Uczeń wie(zna): - Kilka tytułów książek napisanych przez J. Korczaka , np. opowiadania: „Bobo. Feralny tydzień. Z życia szkolnego. Spowiedź motyla”, dzieło: „Jak kochać ludzi”, „Dom sierot” i inne. - Że, był zmobilizowany jako lekarz na froncie ukraińskim oraz w przytułkach dla dzieci ukraińskich pod Kijowem. - Kieruje domem sierot. Uczeń potrafi: - Omówić ofiarną pracę jako lekarza i pedagoga wśród dzieci z Domu Sierot. |
Jak wyżej. |
Zespół II kl. VA |
Uczynność wobec szkolnych komórek |
Pomoc w szkolnej bibliotece w układaniu alfabetycznie książek na półce lub pomoc młodszym w poszukiwaniu książek na przerwach, pełnić dyżur przez trzy miesiące. |
Wykonanie plakatu (zdjęcia lub rysunki z krótkimi opisami). Opis pracy na papierze A4 lub płycie CD |
Uczeń wie(zna): - Co to uczynność bezinteresowna. Uczeń potrafi: - Okazać życzliwość nie licząc na korzyść. - Być odpowiedzialnym. |
Jak wyżej. |
Zespół I i II kl. V A |
Realizacja wartości wychowawczych: Przestrzeganie ciszy podczas lekcji. |
Specjalna komisja złożona z wybranych uczniów zespołu I i II tzw. „Sąd koleżeński” wysłuchuje zeznań i zapisuje uczniów, którzy rozmawiali i przekazuje dla „sędziego” również wybranego ucznia z zespołu. |
Wykonanie plakatu lub gazetki ( rysunki z krótkimi opisami). Opis pracy(bez nazwisk i imion mogą być zmyślone) na papierze A4 lub płycie CD. |
Uczeń wie(zna): - Statut szkoły. - Prawa ucznia. - Jak zachować się na lekcji. - Dlaczego należy zachować się cicho na lekcji. Uczeń potrafi: - Zachować się kulturalnie na lekcjach. - szanować innych. |
Jak wyżej. |
Klasa V B |
|||||
Zespół I kl. V B |
Zebranie informacji na temat życia i pracy oraz twórczości literackiej Janusza Korczaka w okresie jego życia 1921– 1930. |
Analiza zebranych wiadomości. Odczytanie i dyskusja na temat zebranych wiadomości przez osoby z zespołu na forum klasy. |
Informacje zapisane na papierze A4 lub na płycie CD. (+zdjęcia). |
Uczeń umie(zna): - Ogólnie twórczość literacką z tego okresu(tytuły) np.:broszura „O gazetce szkolnej” , szkice poetyckie - „Sam na sam z Bogiem”, Powieść: „Król Maciuś I” i inne. Uczeń potrafi: - Omówić działalność w zakresie w zakresie pedagogiki w okresie 1924 – 1939. (J. Korczak wykłada w Instytucie Pedagogiki Specjalnej, współpracuje z czasopismem pedagogicznym „Pedagogika specjalna” , „Opieka nad dzieckiem”, „Życie dziecka” i inne. Pracuje jako biegły do spraw dzieci przy Sądzie Okręgowym w Warszawie). |
Jak wyżej. |
Zespół II kl. VB |
Pomoc materialna dzieciom z Domu Dziecka np.: zakup pomocy szkolnych. |
Zbiórka plastikowych korków. Za uzyskane pieniądze zakupić pomoce dla dzieci z Domu Dziecka. |
Sprawozdanie z pracy na płycie CD do e-booka lub na papierze A4. Wykona- nie gazetki o pracy, w swojej klasie z rysunkami i krótkimi opisami tych rysunków. |
Uczeń wie(zna): - Sposoby pomagania innym. - Co to jest uczynność bezinteresowna. - Że należy pomagać osobom pokrzywdzonym przez los. - Że, każda praca przynosi korzyści materialne lub duchowe. Uczeń potrafi: - Odróżnić osoby pokrzywdzone od niepokrzywdzonych. |
Jak wyżej. |
Zespół I i II kl. V B |
Realizacja wartości wychowawczych: Przestrzeganie poszanowa- nia sprzętu szkolnego, sal lekcyjnych i terenu szkolnego. |
Dyskusja i analiza przestrzegania poszanowa- nia sprzętu szkolnego, sal lekcyjnych i terenu szkolnego przez uczniów z zespołu. |
Wykonanie plakatu lub gazetki ( rysunki z krótkimi opisami). Opis pracy ogólnie na papierze A4 lub płycie CD. |
Uczeń wie(zna): - Wspólne dobro. - Co znaczy słowo dewastacja, niszczenie przedmiotów użytku szkolnego. Uczeń potrafi: - Szanować sprzęt szkolny, sale lekcyjne i teren szkolny. |
Jak wyżej. |
Klasa VI A |
|||||
Zespół I kl. VI A |
Zebranie informacji na temat życia i pracy oraz twórczości literackiej Janusza Korczaka w okresie jego życia 1931 – 1938. |
Analiza zebranych wiadomości. Odczytanie i dyskusja na temat zebranych wiadomości przez osoby z zespołu na forum klasy. |
Informacje zapisane na papierze A4 lub na płycie CD. (+zdjęcia). |
Uczeń wie (zna): - Tytuły z twórczości literackiej z wymienionego okresu: „Kajtuś czarodziej, „Uparty chłopiec”, „Życie Ludwika Pasteura” i inne. - Twórczość J. Korczaka związana jest z wychowywaniem dzieci. - Że, J. Korczak walczy o prawa dzieci nie używając przemocy. Uczeń potrafi: - Podać przykłady ofiarnej służby J. Korczaka względem dzieci jako wychowawcy i pedagoga. - Omówić koncepcję idealnego społeczeństwa dziecięcego, w którym dzieci same się rządzą, które zapewnia im wszystkie prawa i stwarza warunki godnego i radosnego życia. |
Jak wyżej |
Zespół II kl. VIA |
Uczynność wobec szkolnych komórek. |
Pomoc w szkolnej bibliotece - zakładanie folii na książki. Pomoc na przerwach młodszym dzieciom W poszukiwaniu książek na półkach. |
Sprawozdanie z pracy na płycie CD do e-booka lub na papierze A4. Wykona- nie gazetki o pracy, w swojej klasie z rysunkami lub zdjęciami i krótkimi opisami zdjęć lub rysunków. |
Uczeń wie(zna): - Co to uczynność bezinteresowna. - Formy uczynności. Uczeń potrafi: - Okazać życzliwość nie licząc na korzyść. - Być odpowiedzialnym. |
Jak wyżej |
Zespół I i II kl. VI A |
Realizacja wartości wychowawczych: Odpowiedzialność za własne słowa i czyny. |
Specjalna komisja złożona z wybranych uczniów zespołu I i II tzw. „Sąd koleżeński” wysłuchuje zeznań i zapisuje ucznia, który np.: zobowiązał się, że przyniesie wypożyczoną książkę lub zrobi zadanie, a tego nie zrobił i przekazuje dla „sędziego” również wybranego ucznia z zespołu. |
Wykona-nie plakatu lub gazetki ( rysunki z krótkimi opisami). Opis pracy(bez nazwisk i imion mogą być zmyślone) na papierze A4 lub płycie CD. |
Uczeń wie(zna): - Co znaczy słowo odpowiedzialność. - Konsekwencje z powodu braku odpowiedzialności. Uczeń potrafi: - Podać przykłady odpowiedzialności za własne słowa. - Podać przykłady odpowiedzialności za własne czyny. |
Jak wyżej |
Klasa VI B |
|||||
Zespół I kl. VI B |
Zebranie informacji na temat życia i pracy oraz twórczości literackiej Janusza Korczaka w okresie jego życia 1939 – 1942. |
Analiza zebranych wiadomości. Odczytanie i dyskusja na temat zebranych wiadomości przez osoby z zespołu na forum klasy. |
Informacje zapisane na papierze A4 lub na płycie CD. (+zdjęcia). |
Uczeń wie (zna): - Tytuły twórczości literackiej J. Korczaka, opowiadania: „Ludzie są dobrzy. Trzy wyprawy Herszka”, „Pedagogika żartobliwa. Moje wakacje. Gadaninki żartobliwe starego doktora” i inne. - J. Korczak był aresztowany i wieziony na Pawiaku, w czasie ewakuacji Domu Sierot do getta. - Że pracował w przytułku miejskim przy ul. Dzielnej w Warszawie. - Że przebywał w gettcie i kierował Domem Sierot. - Że wraz z dziećmi i personelem zakładu zostaje wywieziony (najprawdopodobniej) do obozu zagłady w Treblince, gdzie ginie zamordowany wraz z dziećmi. Uczeń potrafi: - Omówić pracę J. Korczaka ofiarną i służebną i wierność jego do końca swoim ideom, aż po śmierć dla dzieci. |
Jak wyżej |
Zespół II kl. VIB |
Uczynność wobec szkolnych komórek. |
Pomoc w szkolnej bibliotece -zakładanie folii na książki. Pomoc na przerwach młodszym dzieciom W poszukiwaniu książek na półkach. |
Sprawo-zdanie z pracy na płycie CD do e-booka lub na papierze A4. Wykona- nie gazetki o pracy, w swojej klasie z rysunkami i krótkimi opisami tych rysunków. |
Uczeń wie(zna): - Co to jest praca bezinteresowna. - Formy i znaczenie wolontariatu. Uczeń potrafi: - Pracować jako wolontariusz, poświęcając czas wolny innym. - Być odpowiedzialnym. |
Jak wyżej |
Zespół I i II kl. VI B |
Realizacja wartości wychowawczych: Przestrzega- nie cierpliwości w kontaktach z innymi. |
Specjalna komisja złożona z wybranych uczniów zespołu I i II tzw. „Sąd koleżeński” wysłuchuje zeznań i zapisuje ucznia, który np.: użyje przemocy słownej czy fizycznej wobec drugiej osoby i przekazuje dla „sędziego” również wybranego ucznia z zespołu. |
Wykonanie plakatu lub gazetki ( rysunki z krótkimi opisami). Opis pracy(bez nazwisk i imion mogą być zmyślone) na papierze A4 lub płycie CD |
Uczeń wie(zna): - Na czym polega cierpliwość wobec drugiej osoby. - Konsekwencje przemocy, agresji. Uczeń potrafi: - Podać przykłady cierpliwości. - Podać przykłady przemocy. |
Jak wyżej |
Wygrywa klasa, która właściwie zrealizowała wszystkie zadania.
Bibliografia:
1. „ Korczak”, Stefan Wołoszyn, Wydaw: Wiedza Powszechna, Warszawa, 1978 r.,
seria „Myśli i Ludzie”.
2. „Wybór pism pedagogicznych. Tom I – Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku. Momenty wychowawcze”, Janusz Korczak; Wydaw.: Warszawa 1957, Państwowe Zakłady wydawnictw Szkolnych.
3. „Wybór pism pedagogicznych. Tom I I. Posłowie Dr Zofii Szymańskiej”, Janusz Korczak, Wydaw.: Warszawa 1957, Państwowe Zakłady wydawnictw Szkolnych.
Opracowała:
Nauczyciel bibliotekarz mgr Wiesława Malinowska.