Sprawozdanie z projektu pt.: „Śladami Janusza Korczaka”
organizowanego
w bibliotece Szkoły Podstawowej im. C. K. Norwida w Dąbrówce.
Projekt był realizowany w okresie 15 luty 2012r. do 15 maja 2012r. w roku szkolnym 2011/2012. Brali w nim udział: mgr Wiesława Malinowska nauczyciel
bibliotekarz (koordynator projektu )
oraz wychowawcy klas IV – VI wraz z uczniami swoich klas.
Uczniowie pełnili role liderów, korespondentów, sekretarzy, sędziów, którzy uczestniczyli
w zebraniach zespołów. Raz na 2 – 3
tygodnie zdawali relację z przeprowadzonych zadań.
Na zakończenie wykonano ewaluację projektu.
Na początku było zawarcie kontraktu między wychowawcami, uczniami i koordynatorem projektu, tzn.:
a.) Podanie tematu oraz celów projektu.
b.)Wybranie uczniów do realizacji
zadań.
c.) Przekazanie zadań dla poszczególnych zespołów.
Klasa IV a– Grabowski Mateusz, Grześkowicz Natalia(sędzia w zespole), Haftka
Weronika, Jankowski Piotr(sędzia w zespole), Kaszuba Klaudia, Kłębek Angelika,
Kryszkiewicz Anna, Staśkiewicz Ewa, Sałajczyk Karolina, Staszkiewicz Anna,
Zarzycka Klaudia.
Wychowawca p. Anna Królik
Uczniowie zespołu projektu zbierali informacje o J. Korczaku, które prezentowali na godzinie wychowawczej. Przez trzy miesiące pomagali w nauce osobom potrzebującym na zasadzie wolontariatu. Realizowali wartości wychowawcze: nieużywanie brzydkich słów. W klasie powołany był sąd koleżeński i sędzia. Problem wychowawczy rozstrzygano „na sądzie” wraz
z wychowawcą. Na koniec projektu była zauważalna poprawa w zakresie nieużywania brzydkich słów oraz poprawa w nauce uczniów wspomaganych w nauce przez zespół z projektu.
Klasa IV b – Banasiak Patrycja, Elak Ola, Getka Olga, Kłębek Natalia, Młynarska Anna, Stankiewicz Samanta, Stankiewicz Sebastian, Werema Michał, Wojciechowska Natalia, Ziółkowska Aleksandra. Wychowawca p. Małgorzata Michalik
Uczniowie zespołu wykonali 2 prezentacje multimedialne o J. Korczaku. Informacje o Korczaku były prezentowane na godz. wych..
W ramach dobroczynności na wzór J. Korczaka zespół wykonywał palmy wraz z rodzicami, kartki świąteczne, zbierał korki. Przy wykonywaniu prac nad palmami pomagali nauczyciele: p. Dorota Socha i p. Hanna Rossa. Wykonane prace sprzedawano rodzicom. Uzbierano 500 zł. Pieniądze przekazano dwóm osobom potrzebującym z terenu gminy Dąbrówka.
Zespół realizował wartości wychowawcze – spełnianie dobrych przysług, na zasadzie zaufania
np.: pomoc koleżeńska przy odrabianiu lekcji, pomoc bezinteresowna w bibliotece przy układaniu
alfabetycznym książek, pomoc choremu koledze, wykonywanie kart świątecznych i inne.
Sprawę przysług rozważali na sądzie koleżeńskim.
Klasa V a - Kaszuba Dominika, Kaszuba Adrianna, Kryszkiewicz Michał, Kryszkiewicz Karolina, Łukasiewicz Karolina, Pawlak Klaudia, Podgórna Ewelina, Szklarczyk Michalina, Wójcik Julia,
Wrona Paulina. Wychowawca p. Renata Samsel.
Uczniowie zespołu zbierali informacje o J. Korczaku i wykonali prezentację multimedialną.
Uczniowie oglądali film o J. Korczaku.
Na wzór Korczaka wykonano pracę dobroczynną - zebrano produkty na żywnościową paczkę dla Caritasu. Zakładano też folię na książki.
Zespół realizował wartości wychowawcze: przestrzeganie ciszy na lekcjach.
Pracował sąd koleżeński na wzór sądów J. Korczaka. Stwierdza się po projekcie większe przestrzeganie ciszy podczas lekcji.
Klasa V b – wych. p. Aneta Brzóska z całą klasą realizowała projekt.
Klasa wykonała antyramę o Januszu Korczaku, która została wywieszona na korytarzu.
Klasa VI a – Jabłońska Urszula, Nowak Patrycja, Stankiewicz Jakub, Staszkiewicz Tomasz, Szczepański Piotr.
Wychowawca klasy p. Bartosz Wójcik.
Uczniowie zespołu zbierali informacje o Januszu Korczaku.
W ramach dobroczynności zakładali folię na książki w bibliotece. Realizowano wartości wychowawcze odpowiedzialność za własne czyny i słowa. W zespole działał sąd koleżeński.
Klasa VI b – Getka Weronika, Jankowska Klaudia, Maniecka Martyna, Malinowska Olga, Pawelczuk Daniel.
Wychowawca p. Joanna Jackowska.
Uczniowie zbierali informacje o J. Korczaku.
Wykonano prezentację multimedialną i prezentowano informacje o Korczaku na godz. wych..
Realizowano uczynność wobec szkolnych komórek i w ramach dobroczynności ofoliowywano książki w bibliotece.
Realizowano wartości wychowawcze: przestrzeganie cierpliwości w kontaktach z innymi.
Przemocy w żadnym rodzaju nie było. Sąd koleżeński nie był
wykorzystywany.
Podczas realizacji projektu uczniowie nauczyli się planować
swoja pracę, współpracować w grupie, rozwiązywać konflikty w grupie,
prezentować swoje prace, podejmować samodzielnie decyzje, zbierać i
selekcjonować informacje, opracowywać raporty oraz pełnić rolę liderów,
korespondentów, sekretarzy, sędziów w sądzie koleżeńskim..
Poszerzyli wiadomości o życiu i działalności Janusza Korczaka. Dowiedzieli się co to jest praca bezinteresowna i kto to jest
wolontariusz. Realizując wartości wychowawcze poprawili cechy charakteru i
kulturę zachowania takie jak: używanie języka literackiego na
co dzień,
stosowanie życzliwości na co dzień, odpowiedzialność, szacunek względem innych, przestrzegania cierpliwości w kontaktach z innymi.
W wyniku realizacji projektu powstała gazetka szkolna.
Dla mnie praca też była ciekawa i dała dużo satysfakcji, dzieci znalazły ciekawe informacje
o Januszu Korczaku, poprawiły świadomość, że człowiek człowiekowi może pomóc i pomóc sobie.
Pierwsze miejsce otrzymał zespół z klasy IV a i równorzędne I miejsce zespół z
klasy IV b.
II miejsce zespół z klasy V a,
III miejsce zespół z klasy VI b.
Komisja:
N-l naucz. zintegrowanego i plastyki p. Hanna Rosa…………………………..
N-l naucz. zintegrowanego P. Dorota Socha…………………………………….
Wychowawca klasy IV a p. Anna Królik …………………………………………
Wychowawca klasy IV b p. Małgorzata Michalik……………………………….
Wychowawca klasy V a p. Aneta Brzóska………………………………………..
Wychowawca klasy V b p. Renata Samsel…………………………………………
Wychowawca klasy VI a p. Bartosz Wójcik…………………………………………….
Wychowawca klasy VI b p. Joanna Jackowska………………………………………
N-l
bibliotekarz - koordynator projektu Malinowska Wiesława……………………
Dąbrówka, dn. 23.05.2012r.